Ignis
DEN NYE IGNIS HYBRID
Suzuki Ignis er markedets første og eneste mini-SUV. En ægte SUV med høj siddeposition til en overkommelig pris. Og nu får du også Suzukis hybridteknologi med som standard i alle modellerne med manuelt gear. Det kompakte hybrid-system betyder, at du kan køre længere på literen og udlede mindre CO2 - især ved bykørsel.
Under motorhjelmen ligger 1,2 Dualjet-motoren med 90 hk, og benzinforbruget ved blandet kørsel er på flotte 19,2 km/l (ny restriktiv WLTP-norm), mens energiklassen er A+ med en halvårlig ejerafgift på kun 500 kr. Du kan også få Ignis Hybrid med AllGrip 4WD-system, og her er forbruget 17,6 km/l og den halvårlige ejerafgift 540 kr.
Hybrid er standard
Motoren er som standard udstyret med Suzukis 12V hybrid-teknik udviklet til at mindske brændstofforbruget især ved bykørsel. Det omfatter en lille el-motor og et højeffektivt lithium-ion-batteri med en kapacitet på 10Ah.
El-motoren assisterer Dualjet-motoren under den ellers benzinkrævende igangsætning og acceleration og i sekvenser á 30 sekunder. El-motoren fungerer som generator ved nedbremsning og motor-påløb, hvorved batterierne lades op. Endelig virker den også som startmotor ved stop/start, hvilket gør genstart af motoren nærmest lydløs.
Systemet er både kompakt og let med en samlet vægt på under 10 kg. WLTP-normen ved blandet kørsel er på 19,6 km/l, og jo mere bykørsel du har, desto større er benzinbesparelsen.
Motortype: 1,2 Dualjet med 4 cylindre
Teknik: DOHC, 16V og VVT
Hybrid: 12V el-motor (50 Nm) og lithium-batteri (10Ah)
Ydelse: 83 hk (61 kW)
Drejningsmoment: 107 Nm
Tophastighed: 165 km/t
0-100 km/t: 12,7 sek
Forbrug v. blandet kørsel: 19,6 km/l (WLTP-norm)
CO2-udslip: 114-116 gram/km (WLTP-norm)
Energiklasse: A+
Du kan også få Ignis med CVT-automatgear i Active og Adventure variant. Her er forbruget ved blandet kørsel 18,2 km/l. Og med Suzukis 4WD system AllGrip Auto præsterer motoren stadig op til nydelige 18,5 km/l (WLTP-norm).


SÅDAN VIRKER DET!
- Suzukis hybrid-teknik er et kompakt system, der består af en lille el-motor, et effektivt 12V lithium-batteri og et avanceret styresystem.
- El-motoren drives af "gratis" strøm, der opsamles på lithium-batteriet, når bilen nedbremses.
- Ved igangsætning og acceleration aflaster el-motoren bilens benzinmotor, så den bruger mindre benzin.
- Genstart af motoren efter automatisk stop foregår lydløst, da det er el-motoren, der starter motoren.
- Du kan følge med i processen på bilens informationsdisplay.
- Systemet er først og fremmest udviklet med tanke på at minimere brændstof-forbruget ved bykørsel, hvor der både er mange igangsætninger og nedbremsninger.