Hvordan kører jeg mest økonomisk ?


Hvorfor kører min bil ikke så langt på literen som brochuren lover ?

Mange bilkøbere bliver overraskede over hvor meget brændstof deres bil reelt bruger, set i forhold til hvad der står opgivet i salgsbrochuren.

Det forholder sig sådan, at det økonomital der står opgivet, skal anses som det absolut minimale, man kan forvente at kunne komme ned på ved en meget økonomi-fokuseret kørestil, hvilket for de allerfleste ikke svarer til almindelig daglig kørestil. Tænk bare på den gang man lige måtte køre lidt ekstra kvikt for at nå et møde, etc…

Èn af grundene til at producenterne af biler ønsker så lave økonomital som muligt er at i mange lande, bl.a. i Danmark, udregnes ejerafgiften ud fra det opgivne forbrug, og rigtig mange bilkøbere skeler ved købet kraftigt til hvad bilen koster i ejerafgift.

Men kan man så overhovedet i praksis komme ned på de opgivne tal?

Ja, det kan man. Men det kræver som sagt en særdeles øko-fokuseret kørestil. Og det er reelt nok at det er denne kørestil der lægges til grund for de opgivne tal. Ellers kunne man diskutere om det der skulle opgives er det du selv kan, eller det naboens søn på 18 kan! Vi har på vores værksted afprøvet adskillige”problembiler” på en opmålt testrute, og hver gang med fokus på nedennævnte råd opnået tal, der overgår det i brochuren lovede, og ofte med forbrug på næsten det halve af ejerens!

Der findes en motorsportsdiciplin der hedder økonomiløb, hvor det for deltagerne gælder om at bruge mindst mulig brændstof på en given rute, samtidig med at ruten gennemkøres på kortest mulig tid, hvilket jo trækker i modsatte retning forbrugsmæssigt set. Ved disse løb ses forbrugstal, der langt overgår selv de mest optimistiske salgsbrochurer. Som eksempel kan nævnes en af vore modeller, Mazda CX5, som er en forholdsvis stor SUV der står opgivet til 16,7 km/l, for nyligt vandt et økonomiløb med et forbrug på 25km/l!

Nogle gode råd hvis man gerne vil optimere forbruget:

  • · Kør med jævn fart og læs trafikken, så du skal bruge bremsen mindst muligt. Al nedbremsning + efterfølgende acceleration koster rigtig meget!
  • · Slip speederen helt i god tid i stedet for at bremse. Mens bilen er i påløb er forbruget 0 km/l.
  • · Hold speederen mest muligt i ro. Selv små bevægelser der ikke påvirker hastigheden, påvirker forbruget.
  • · Lad hellere hastigheden variere lidt op/ned ad bakke end korrigere farten med speederen.
  • · Fartpiloten korrigerer hele tiden. Det koster meget brændstof.
  • · Alt el-udstyr bruger energi = brændstof. Sædevarme, el-opvarmede ruder/spejle og A/C bruger meget energi. Varmeblæser på lavt trin og radio bruger kun lidt energi.
  • · Hastigheden er afgørende. Der er meget at hente ved at køre 80 km/t i stedet for 100 km/t
 
 
 
Udviklet af Bilinfo